Gagal tapi Mulia

Assalamualaikum W.B.T

Aku dah brapa lama tak menulih, aku tinggaikan sat aku punya blog, ada la lebih kurang dua minggu, sbab aku kat Perlih and bila kat Perlih, terlalu banyak aktiviti yang aku nak buat, so kdang2 nak bukak laptop aku pon tak dan. Aku mintak maaf kat orang-orang yang tunggu aku punya post baru. Aku rasa aku bkanlah seorang blogger yang berkaliber, aku tak update aku punya blog lama sangat smpai aku dpat rasa aku dah hilang beberapa orang pembaca. Tahniah Shafshar!

Tapi aku sebagai manusia biasa, ada buat salah silap, ada kala smpai tahap aku malas, aku rasa mcam nak tinggalkan truih dunia blogging ni, tapi kdang2 aku pikiaq balik, darah untuk menulih ada dalam badan aku, so aku akan continue jugak. Ok hari ni aku rasa nak tulih topik yang simple, tapi penting. Gagal Tapi Mulia.

Aik? Mcam mana orang gagal bleh jadi mulia pulak? Slalunya orang yang gagal ni orang yang lemah, tak kuat, tak konsisten, tak baguih, tak sempoi, tak best dan macam2 tak lagi la. Kita kena ingat, pencipta2 barang yang ada kat pasaran contohnya macam handphone, computer, televisyen, dan mcam2 lagi barang lain bkannya berjaya at 1st try. Sesetengahnya gagal dulu habuan seratus kali baru la menjadi dia pnya ciptaan. Saintis2 dulu xpayah cerita la, lagi bnyak susah, nak cipta transistor la, coordinator la, apa lg la, tak senang. Depa ni kena rasa kegagalan dulu baru berjaya.

Aku selalu dengaq ayat ‘gagal sekali bukan gagal selamanya’. Xtau la hampa penah dengaq ka dak. Aku selalu dengaq ayat tu. Aku jugak penah gagal, ramai lagi orang penah gagal. Tp apa yang aku kata gagal tapi mulia ni, dia gagal tapi dia tak pernah putuih asa. Bagi aku orang yang gagal n teruih cuba untuk berjaya, dia sangat mulia. Orang yang gagal and truih down to earth, dia sangat hina. Bermakna dia lemah dpat ujian dari Allah S.W.T. Lepas gagal, dia salahkan takdir. Ooohh, what a shame, tak penah cuba untuk baiki diri sndiri.

Gagal tak bermakna kita ni lekeh or lemah. Tapi sometimes ada sikit mistake yang buat kita gagal. Cuba lagi, btolkan apa yang silap, buat balik. Ok kita masuk sket bab bolasepak ataupon football. Bagi sapa2 yang kenai dengan Thierry Henry, si lagenda Arsenal, mesti tau dia bekas pemain Juventus. Budak botak ni, tak pernah menjadi main kat Juventus. Sbab apa, sbab position yang dia main. Dia diletakkan kat posisi winger ataupon pemain sayap. Smpai la si Arsene Wenger beli dia, and dia main bahagian striker. Bila dia main striker, dia jadi sangat power and jadi legend. Ok cuba bayangkan, Henry ni dia gagal main dengan elok masa dia main kat Juventus, dia give up dan jadi surirumah sepenuh masa, adakah dia dpat merasa jadi World Footballer of The Year? Mesti la dak kan?

Tu contoh yang mudah, yang aku dpat pikiaq malam ni. Banyak lagi contoh manusia2 yang gagal pada mulanya, tapi truih cuba smpai berjaya. Cari la sndiri, aku tak larat nak pikiaq. Haha.

Tapi ada lagi segolongan manusia yang bagi aku sangat hina. Jenis manusia yang takut untuk gagal smpai sanggup guna cara yang kotoq untuk berjaya. Aku pon penah jadi manusia mcam ni. Dulu. Waktu zaman jahil. Aku takut aku fail exam, aku guna cara kotoq dan pakai nota yang aku selit dalam poket. Sangat memalukan. Tapi bagi aku, setiap manusia buat silap, and aku seorang manusia. Mesti la ada silap yang penah aku buat dulu. Bagi aku, orang yang meniru dalam exam untuk lulus (aku), hina. Aku penah buat skali dua ja, bukan sentiasa tiru dalam exam. Aku pon ada otak gak untuk pkiaq.

Tu antara jenis manusia yang Berjaya dalam Hina. Aku dah takmau jadi mcam tu dah. Ada yang lagi truk smpaikan sanggup bagi rasuah untuk berjaya dpat tender2 meniaga, jumpa bomoh untuk mintak no ekoq, pakai cable or orang dalam untuk masuk ke IPTA dan sebagainya (ops! Kalo terasa silalah ambik), bodek or ampu untuk dpat position yang best dalam kerjaya, bagi aku semuanya gunakan cara yang hina untuk berjaya. Mintak maaf kalo ada yang terkena batang hidung sendiri, aku bkan nak tuju kat hampa, just nak bagi tempias ja. Haha. Aku rasa, lagi elok gagal daripada berjaya dengan cara yang aku sebut kat atas td.

So sapa2 yang penah gagal (aku), jangan mudah putuih asa and give up, tapi jangan plak guna cara yang x spatutnya untuk capai apa yang kita nak. Guna cara yang bersih, insyaAllah, dapat apa yang kita nak and tenang jiwa.

-Shafshar-

p/s : Doakan aku supaya lebih rajin menulih. Peace!

 

, , , ,

  1. Leave a comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: