Aku Pemuda PAS?

Assalamualaikum W.B.T

Crita ni baru jadi hari jumaat lepas, time tu baru lpas solat Jumaat. So biasa la, lpas balik dari masjid, lepak2 dengan mmber2, smbang2 kosong. Lepak kat kedai, pekena teh ais time tghari, agak terbaik gak la kan. Tekak tngah kering, ayaq ais lalu kat tekak kdang2 bleh segaqkan bdan yang dehydrate. Cuaca la ni pon bkan menentu sangat, kdang panas, tak pasai2 ujan lebat plak. Semua tu atas kuasa Allah S.W.T.

So biasa la, dah sembang ngan mmber2, bnyak la topik kami sembang. Dari cerita zaman sekolah dulu, smpai la cerita merepek2, semuanya masuk. Haha, kadang2 lawak gak bila sembang2 ngan mmber ni. Bleh gak rapatkan silaturahim, dah semua dah mrantau bawak jalan masing2, ada yang blajaq, ada yang keja. Kdang2 susah nak lpak ramai2 satu table.

So dah namanya pon baru balik dari masjid, semua pkai uniform. Maksud aku baju melayu la. Ada yang kaler hijau, biru, kuning, oren, n macam2 kaler lagi la. So mcam aku, aku pakai la jubah, kopiah kaler hijau, mcam kat picture aku kat blog aku ni. Ada sorang mmber aku ni, dia tgoq aku sbab cara aku pakai. Dia kata, aku macam orang kuat PAS. Parti Islam Semalaysia.

Yes! Another topic for my blog. Hahaha. Aku suka la bila ada orang kata camtu. Aku bkan nak cerita pasai politik, mcam mana yang aku pnah cakap dalam post2 aku sebelum ni, aku x suka politik. Sbab slalunya bila main politik ni, orang akan tarik muka, bergaduh, lawan maki. ‘Parti X tak bagus, Parti Y jahat.’ Slalunya macam tu la. Aku benci la tgok scenario politik Malaysia, mintak maaf.

Tp aku nak cerita, sbab apa aku pakai warna camtu. Bkan sbab aku ni sorang pemuda PAS. Maybe aku suka dengan ideology yang dibawak oleh PAS, sbab depa kata depa menyokong Islam. Tp aku pkai jubah putih dengan kopiah hijau bkanla untuk membuktikan aku ni Pemuda PAS. Tp pnah dak antara kita yang tgok warna2 dalam al-Quran dan Sunnah?

Kalo kita tgok dalam al-Quran, warna hijau ni adalah warna syurga. Ni adalah ayat al-Quran yang buktikan hijau tu warna syurga.

1.” Mereka itu disediakan baginya Syurga yang kekal, yang mengalir dibawahnya beberapa sungai; mereka dihiaskan di dalamnya dengan gelang-gelang tangan emas dan memakai pakaian HIJAU dari sutera yang nipis dan sutera tebal yang bersulam, mereka berehar di dalamnya dengan berbaring di atas pelamin-pelamin (yang berhias). Demikian itulah balasan yang sebaik-baiknya dan demikian itulah Syurga tempat berehat yang semolek-moleknya.”

2. “Penduduk Syurga itu ( bersenang-lenang) di dalamnya dengan) berbaring di atas (bantal-bantal) dan cadar-cadar yang HIJAU warnanya serta permaidani-permaidani yang sangat indah.”

Ar-Rahman: Ayat 76

Dari satu hadis yang maksudnya (lebih kurang), ‘Apabila bangun dari tidur, pandanganlah sesuatu yang berwarna hijau’. Warna hijau ni pon kalo ikut kajian, bleh menenangkan jiwa. Warna hijau bleh mengurangkan stress. Kalo tak caya, cat la bilik hampa dengan warna hijau tua.

So kalo warna hijau tu warna syurga, putih plak warna apa? Kalo kita tgok dari segi logik pon, warna putih tu warna yang lambangkan kesucian. And warna putih ni jugak adalah warna untuk kita berjumpa dengan Allah bila kita meninggal dunia. Tak penah g aku dengaq, orang mati kain kapannya warna oren, biru, hitam or lain2 kaler.

And 2-2 warna ni adalah warna kegemaran Rasulullah S.A.W. Ni adalah warna2 sunnah. So aku rasa, PAS ambik inspiration dari warna2 kegemaran Rasulullah. Rasulullah bersabda, ‘Siapa yang mengikut sunnahku adalah orang-orang yang cintakanku, dan sesiapa yang cintakan aku akan masuk syurga bersamaku.’ Sama2 la kita ikut sunnah nabi, banyak kelebihan untuk orang2 yang  ikut sunnah.

Tp aku jadi heran, sbab aku pakai camtu, aku dikatakan seorang pemuda PAS. Bila aku pkiaq lagi sekali, apa la yang diherankan sangat, sedangkan Islam sendiri bleh dipolitikan, apa la sangat setakat warna sunnah Rasulullah S.A.W?

 

-Shafshar-

Rujukan :

http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=News&file=print&sid=823

 

 

, , , ,

  1. #1 by shamin a.k.a osman tiger on November 16, 2010 - 3:03 pm

    hohoho

  1. Aku Pemuda PAS? « Shafshar's - Kumpulan Cerpen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: