Neraka (1)

Assalamualaikum W.B.T

Firman Allah S.W.T, “Dan peliharalah dirimu dari api neraka yang disediakan untuk orang-orang kafir”

(Ali ‘Imran : 131)

Aku mulakan post ni dengan firman Allah, yg mengatakan neraka tu sebenaqnya dicipta untuk orang kafir. Tp neraka ni gak Allah ciptakan untuk orang2 yang engkar, yang melampaui batas walaupun dia beragama Islam. Orang zaman skrang ni akan insaf bila ada orangcerita pasai neraka. Sejauh mana insaf 2, terletak atas diri sndiri. Aku nak huraikan sket2 pasai neraka ni, berlandas al-Quran dengan Hadis. Kita akan p dari satu bab ke satu bab,so snang nak pham nnt, insyaAllah.

PINTU-PINTU NERAKA

Neraka ni ada lebih dari satu pintu,buktinya plak bleh kita tgok kat ayat al-Quran surah az-Zumar, ayat 71-72, maksudnya, “Orang-orang kafir dibawa ke neraka Jahannam dalam rombongan. Sehingga mereka sampai ke neraka itu lalu dibukakan pintu-pintunya (71). Dikatakan kepada mereka : Masuklah pintu-pintu neraka Jahannam itu, sedang kamu kekal dalamnya. Maka neraka Jahannam itu adalah seburuk-buruk tempat bagi orang yang menyombongkan diri (72).” Pintu2 neraka tu akan ditutup slama-lamanya slepas pnduduk neraka masuk dalam tmpat tinggai depa yang abadi.

TINGKAT-TINGKAT NERAKA

Neraka ni ada banyak tingkat, ikut dosa yang dibuat oleh penduduknya. Orang2 munafik akan duduk di tmpat yang bawah skali. Masya Allah. Dari ayat 145 surah an-Nisa, “Sesungguhnya orang-orang munafik itu (ditempatkan) ada tingkat yang paling bawah dari neraka, dan kamu sekali-kali tidak akan mendapat seorang penolong bagi mereka.”

KEDALAMAN NERAKA

Allah ciptakan neraka ni sangat besaq dan dalam, bleh menampung ramai manusia. Abu Hurairah meriwayatkan,

“Ketika kami berada bersama Rasulullah S.A.W, kami terdengar suara yang dahsyat. Lalu Nabi S.A.W bertanya, ‘Tahukah kami bunyi suara itu?’ Kami menjawab, Allah dan RasulNya lebih mengetahui. Rasulullah berkata,’Itu adalah sebiji batu yang telah dilemparkan ke dalam neraka 70 tahun lalu, dan telah jatuh hingga kini apabila akhirnya ia telah sampai ke dasarnya.’ Riwayat Muslim.

Masya-Allah, dalamnya neraka tu. Brapa ramai orang bleh masuk, Wallahu’alam.

BAHAN BAKARNYA

Neraka ni api yang sgt dahsyat, api dia tak sama dengan dengan api dunia yang dibakaq dari arang, kayu, tp neraka ni apinya di bakaq dari makhluk jahat yg berhati batu. Antara bahan bakaq neraka adalah manusia, jin, batu dan berhala2 atau tuhan palsu.Api neraka ni panas, banyak diceritakan dalam al-Quran dan hadis.

“Dan adapun orang-orang yang ringan timbangan kebaikkannya, maka tempat kembalinya adalah neraka Hawiyah. Dan tahukah kami apakah neraka Hawiyah? (iaitu) Api yang sangat panas”

(al-Qariah : 8-10)

Banyak lg ayat2 yang terangkan pasal hebatnya neraka ni, dalam surah al-Waqi’ah ayat 41-42, al-Muddaththir ayat 26-29, al-Isra’ : 97, dan banyak lg ayat2 dalam al-Quran crita pasai panasnya api dalam neraka ni.

NAMA-NAMA NERAKA

Neraka Jahannam

Tingkat teratas. Neraka ini bermula dari tingkat paling atas sehingga ke terakhir (bawah). Ia seburuk-buruknya dan penghuni kekal di dalamnya. Tempat istimewa ini bagi orang-orang kafir dan mereka kekal di dalam selama-lamanya. Ini berdasarkan kepada Firman Allah SWT di dalam surah an-nisa’ ayat 169 yang bermaksud :

“Orang kafir dan orang aniaya, mereka tidak diampunkan Allah dan tidak pula ditunjukkan jalan melainkan ke Neraka Jahanam. Mereka kekal dalam neraka itu selamanya. Yang demikian itu mudah sekali bagi Allah”.

Luza

Tingkat kedua yang dihuni pendusta agama Allah dan berpaling daripada ajarannya. Firman Allah bermaksud:

“Sebab itu Kami beri khabar menakut kamu dengan Neraka Luza (neraka yang menyala-nyala). Tiada yang masuk ke dalamnya melainkan orang celaka, iaitu orang mendustakan agama dan berpaling daripadanya.” (surah Al-Lail: 14-16)

Hathamah

Neraka tingkat ketiga tempat mereka yang lalai dalam mengerjakan perintah Allah kerana dipengaruhi harta dunia.

Sair

Tingkat ke empat neraka dihuni mereka yang makan harta anak yatim. Mata dan telinga mereka menjadi buta dan pekak manakala kulitnya tebal seperti Jabal Uhud.

Saqar

Neraka tingkat kelima, antara penghuninya ialah orang tidak bersolat, percaya kepada perkara bidaah, tidak memberi makan orang miskin dan tidak percaya kepada Hari Pembalasan.

Jahim

Neraka tingkat keenam. Penghuninya melakukan dosa besar seperti berzina, membunuh, mendustai agama Allah dan minum arak.

Hawiyah

Neraka paling bawah menempatkan orang memusuhi Nabi. Walaupun neraka ini paling bawah, apinya sangat panas. Firman Allah SWT bermaksud:

“Siapa yang ringan timbangan, dia dilemparkan ke Neraka Hawiyah. Tahukah kamu apakah Neraka Hawiyah? Ia adalah api yang sangat panas. “ (surah Al-Qariah: 8-11)

Masya Allah. Ya Allah, ampunkan dosa2 kami ya Allah, jauhkan kami dari azab neraka.

PENJAGA NERAKA

Neraka ni akan dijaga oleh malaikat yang semuanya taat dengan perintah Allah, so takkan ada kompromi untuk penduduk2 neraka.

“Di atasnya ada 19 (malaikat penjaga), dan tiada Kami jadikan penjaga neraka itu melainkan dari malaikat; dan tidaklah Kami jadikan bilangan mereka itu melainkan untuk menjadi cubaan bagi orang-orang kafir, supaya orang-orang yang diberi al-Kitab menjadi yakin dan supaya orang yang beriman bertambah imannya dab supaya orang-orang yang diberi al-Kitab dan orang-orang mukmin itu tidak ragu-ragu dan supaya orang-orang yang di dalam hatinya ada penyakit dan orang-orang kafir (mengatakan): ‘Apakah yang dikehendaki Allah dalam bilangan ini sebagai satu perumpamaan?’ Demikianlah Allah membiarkan sesat orang-orang yang dikehendaki-Nya dan memberikan hidayah  kepada orang-orang yang dikehendaki-Nya.Dan tidak ada yang mengetahui tentera Tuhanmu melainkan Dia sendiri. Dan (neraka) Saqar itu tiada lain hanyalah peringatan bagi manusia.”

(al-Muddaththir : 30-31)

Dari hadis Rasulullah gak ada yang cerita pasal penjaga neraka ni. Dari Samurah, Nabi S.A.W bersabda, “Malam tadi aku melihat dalam mimpiku, dua lelaki datang kepadaku. Seorang dari mereka berkata ‘Orang yang menyalakan api neraka ialah Malik, penjaga pintu neraka. Aku adalah Jibril, dan ini Mika’il,”

(Bukhari)

Sebenaqnya banyak lagi cerita pasai neraka ni. Tp sbab aku rujuk buku yang agak padat, so aku try ringkaskan jd beberapa bahagian, so hampa nak baca pon tak penat. So buat masa la ni, bahagian 1 dah habih. Nnt aku akan post bahagian 2 dengan 3, kemungkinan gak ada yang 4. Tunggu k?

Ya Allah, jauhkanlah kami dari azab api neraka-Mu yang sangat pedih.

-Shafshar-

Rujukan : Buku Gambaran Neraka, susunan oleh Dr. Abdullah Abdurrahman Ash-Shumaimri

http://ibnismail.wordpress.com/2009/08/26/neraka-nama-tingkat-dan-penghuninya/

, , , , ,

  1. Leave a comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: