Pandangan Bukan Islam

Assalamualaikum W.B.T

Petang ni hujan lbat, habih basah aku atas moto td. Dah mandi suma, rilex2 dulu, baru smbung nak tulis second post of the day. Haha, ckap omputeh plak. Apa2 pon, Alhamdulillah syukur kat Allah sbb trunkan hujan. Bayangkan kalo tak hujan, panas ja hari2. Haih, manusia ni, panas mengeluh, hujan pon mengeluh.

Kalo kita tgok dan bezakan Islam zaman dulu dengan Islam skrang, banyak sngat beza dia. Orang Islam zaman dulu, orang kapiaq takut, gerun. Bila kat medan perang, orang kapiaq lembik ltut. Tak pecaya, baca blik kisah2 perang Islam. Kalo bab ilmu, bnyak tokoh2 ilmu Islam yang orang bkan Islam sndiri respek. Ibnu Sina, Ibnu Khaldun, Al-Khawarizmi. Depa ni bnyak bg sumbangan kat dunia ilmu ni, ikut bidang masing2.

Tp orang Islam zaman la ni, orang bkan Islam tengok lekeh, terutama Islam MELAYU. Awat jd camtu? Sbab orang Islam skrang tak kuat mcam orang Islam dulu. Orang Islam skarang ni tak hayati btoi2 agama Islam tu sndiri. Orang Islam skarang ni cintakan dunia lebih dari akhirat. Orang Islam skrang tak bersatu, orang Islam skrang ni tak bersungguh2. Dan aku antara orang Islam zaman ni. Semua yg aku kata kat atas tu ada kat diri aku sndiri.

Tp bkan la semua, ada lg umat2 Islam yang masih berdiri tguh atas landasan Islam, so hidup depa kebanyakkanya berjaya. Tp orang bkan Islam dia bkan nak tgok yg elok, dia akan tgok kat benda yang tak elok. Orang Islam bangsa Melayu skarang ni, banyak silapnya. Pengaruh dunia luaq kuat, smpai lupa asal usul sndiri.

Jangan marah, sbb kalo kita tak lupa asal usul kita sbagai orang Islam, kita xkan warna rambut jd mcam orang bkan Islam. Kalo tak lupa asal usul kita, kita xkan pakai pakaian yang tunjuk aurat, macam orang bkan Islam. Kalo tak lupa asal usul kita, kita xkan terloncat2 dalam bar dan club, mcam monyet. Kalo kita tak lupa asal usul, kita xkan tunggang botol berjenama Carlsberg mcam orang bkan Islam. Tlong jgn marah aku kalo apa yang aku kata kena btang hidung sndiri.

Islam is the best way of life. WE have to admit it. Kalo kita ikut cara Islam, kita xkan jd manusia hina. Kalo kita ikut cara Islam, orang bkan Islam akan pndang tinggi kat kita. Ni kalo kita sndiri pon dok mencarut kat bkan Islam tnpa sebab, mcam mana kita nak dihormati? Kita pon dok tunjuk yang kita suka budaya orang lain, mcam mana orang bkan Islam nak ikut cara Islam? Bila kita bercerita, kalo bleh kita nak ajak orang bkan Islam peluk Islam. Adoi.

Ubah la cara hidup kita, landaskan dengan al-Quran dengan Hadis. Yang aku xleh terima, dah la hidup tak ikut cara al-Quran dengan Hadis, kalo orang ikut sunnah plak, marah atau perli. Apa hal? Islam agama yang lengkap, bleh kata semua bab hidup ada cara Islam. Dalam ibadat, contohnya solat, puasa, zakat dengan haji. Kalo bab adab, Islam ajaq jujur, tepat janji, amanah, Muamalat plak, dalam jual beli. Institusi keluarga plak bab nikah, talak, faraid. Jenayah plak, ada hukum qisas dan hudud dan bnyak la lagi cara hidup Islam. Banyak kalo aku nak listkan satu2, tnyalah yang lebih arif.

So sama2 la kita berubah jd umat Islam yang dihormati oleh bangsa ngan agama lain, jgan jd umat yang dihina dan ditindas. Ikutlah cara umat2 Islam dulu. Bersatu atas nama Islam, tinggikan kalimah “Lailahaillah, Muhammadur Rasulullah.”

-Shafshar-

Rujukan : http://emjayjb.multiply.com/journal/item/166

 

 

,

  1. Leave a comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: