Kambing dan Kopi

Assalamualaikum W.B.T.

Seminggu lpas aku p makan umah makcik aku, dia ada buat makan2 sket untuk adik bradik n kawan2 dia. Best la gak, bkan slalu nak makan free. Kat umah makcik aku plak tu. Dia order kambing steam, nasi arab, and dia buat spaghetti, and kuah dia mmg terbaik dari ladang. Dia masak sndiri kuah tu. Sedap wei! Hahaha, Ucu, nnt blik kg masak g camtu. Request dari anak sedaramu. Haha

Makcik aku tak jemput budak2 remaja, yang ada cuma orang2 dewasa, ngan makcik aku seorang lg. Aku dok setable ngan pakcik aku, and ada la dua orang laki yang agak berumoq. So xpa la, aku mmg suka kambing ni, kira makanan faveret la. Tiba2 aku teringat cerita dongeng orang2 Melayu yang terpengaruh dengan ilmu “medic” orang2 barat.

Orang2 berpangkat doktor sarankan kita suruh jgan makan daging kambing, sbab daging kambing ni bleh sebabkan panas badan. Ya ka? Aku makan tak panas pon. Ada plak doktor yang kata kandungan lemak dengan kolesterol dalam dging kambing ni tinggi. Hahaha. Kita orang Melayu mmg dah terpengaruh dengan pembohongan doktor barat.

Sebab apa aku kata camtu? Sebab daging kambing ni makanan kegemaran Rasulullah. Banyak kelebihan sbnaqnya daging kambing ni. Lepas dikaji, sebenaqnya dging kambing ni baguih untuk jantung, sbb protein dia tinggi dengan dengan kndungan lemak dia sihat untuk badan. Tak caya tnya orang yg kaji tu. Haha. Lawak ja, sebenaqnya btoi, stiap dari sunnah nabi ni ada kelebihan dia. Tp sbab orang barat xmau kita ikut sunnah Rasulullah, depa ni buat mcam2. So mmg taktik depa menjadi, kita tkut nak makan dging kambing ni. Kelebihan daging kambing ni gak, ada hadis dia. Dari Jabir Ibnu Samurah Radliyallaahu ‘anhu bahwa seorang laki-laki bertanya kepada Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa Sallam : Apakah aku harus berwudhu’ setelah makan daging kambing? Baginda menjawab: “Jika engkau mahu.” Orang itu bertanya lagi: Apakah aku harus berwudhu’ setelah memakan daging unta? Jawab baginda, “Ya.”

Riwayat Muslim

Kat situ kita bleh nmpak kelebihan daging kambing tu sndiri. Kalo tak caya dengan fakta sket tu, try la cari kat search2 engine yang berhampiran. Ok lg 1, bab kopi ataupun coffee. Tak kisah la apa pon orang panggei. Ramai orang kata kndungan kafeine dalam kopi ni tak elok untuk badan, bleh sbabkan kemandulan la, apa la.

Tp kalo kita tgok balik riwayat hidup Rasulullah, kopi ni antara ayaq kegemaran baginda, lpas madu dengan susu. Logik dak kalo kita kata kopi ni tak elok untuk badan? Rasulullah tak akan buat benda2 yang bahayakan diri baginda, sbb perbuatan baginda akan jd sunnah. Logik dak kalo org puteh kata, kopi ni tak elok untuk badan? Kopi ni banyak kelebihan dia, cari la sndiri. Aku malas nak menulih pnjang2. Hahaha.

Paham la, stiap sunnah Rasulullah tu ada kebaikan tersendiri. Sbb tu dari ayat yang aku pnah dengaq, cara hidup Rasulullah adalah cara al-Quran. Jgan sbb ada “penyelidik” kapiaq yang buat fakta tak elok pasai sunnah, kita pon ikut ja. Kaji dulu, tnya yg lebih pndai. Sbb orang kapiaq ni bleh2 xmau kita ikut sunnah nabi kita.

Makan la daging kambing, minum la kopi. Hehe. Janji halal la. Kalo tak halal, xdak kebaikan gak. Dpat dosa plak lg.

-Shafshar-

Rujukan :

http://www.nuralmukmin.com/index.php?option=com_content&task=view&id=770&Itemid=46

http://www.infoternak.com/mitos-seputar-daging-kambing

http://planfood.blogspot.com/2007/08/kebaikan-daging-kambing.html

 

 

, ,

  1. #1 by akmal irsyad on May 27, 2011 - 12:10 pm

    salam…aku setuju dengan hang bro.

  2. #2 by Amri Ramali on November 4, 2011 - 10:51 pm

    salam,
    teman bkannye nak offence mike, tapi kawan teman dah tanye kat teman pase dalil kopi sunah nabi,
    pening teman dibuatnye……….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: