Sedekah

Assalamualaikum W.B.T

Aku xtau la apa masalah enjin dalaman bdan aku, susah gila aku nak tdoq. Guling sana, guling sini, pusing sana, pusing sini pon xleh tdoq g. Haih. Imsomnia ka apa. dah brapa lama aku try nak ubah waktu tdoq aku ni, tp xleh. So sbb aku xleh tdoq, aku rasa elok la aku menulih satu bab, so esok aku tulih satu bab saja. Tak la penat sangat otak aku nak pkiaq. Komitmen kena jaga beb! Haha. Walaupun readers sket, yang sket tu la kena jaga. Xdak yang sket tu, aku macam menulih dalam Microsoft Word ja. Sndiri tulih sndiri baca. Haha.

Ok aku rasa mlam(dah pg dah Shaikh) ni aku nak tlih pasai sedekah. Aku dah 2 tahun dok kat KL, syurga untuk pemintak sedekah. Aku bkan nak condemn orang yang mintak sedekah, tp bila hampa dok KL, hmpa akan bleh tgok, even orang luaq pon mintak sedekah kat KL. Contohnya ada seorang foreigner Italy dulu, mintak sedekah kat Pudu, kalo aku tak silap. Cara orang yang mintak sedekah ni macam2, ada yang duduk tepi jalan, ada yang main music. Senang cita bnyak la cara orang mintak sedekah ni.

Malam ni aku bkan nak crita pasai “tangan yang bg lg baik dari tangan yang terima”, tp aku nak crita pasai bersangka baik. Dari banyak pihak, aku dengaq ada orang buat untung dengan mintak sedekah. Ada sindiket yang “melepaskan” pemintak2 sedekah di kedai2 makan kat ibu kota. Then bila dah setel “task” depa, pemintak sedekah ni akan diangkut naik van. Aku xtau la, aku x pnah nmpak sndiri.

Tp bkan semua pemintak sedekah camtu. Ada yang btoi2 perlukan duit untuk isi perut depa yang lapaq, ada yang perlu duit untuk pembedahan or dialysis dan macam2 lagi treatment. Kita xbleh la nak anggap semua orang yang mintak sedekah ni ada sindiket, tak elok buruk sangka kat orang len. Yang paling penting kalo nak bersedekah ni, hati kena ikhlas. Kalo kita mampu, kita bagi. Kalo dah xdak nak buat camna kan.

Jgn kita buruk sangka, kata depa ni mmg ada sindiket ataupun saja nak ambik kesempatan atas “kemurahan hati” kita. Orang2 yang sedekah dengan hati ikhlas ni banyak kelebihan Allah bg kat dia. Allah S.W.T tak tgok brapa jumlah yang kita sedekah td, tp ikhlas ataupun tak. Kalo kat stiap sorang pemintak sedekah tu kita bg RM50 ringgit tp asyik dok ungkit siang malam buat apa? Sabda Rasulullah S.A.W :

Orang yang mengusahakan bantuan (pertolongan) bagi janda dan orang miskin ibarat berjihad dijalan Allah dan ibarat orang solat malam. Ia tidak merasa lelah dan ia juga ibarat orang berpuasa yang tidak pernah berbuka.
(Hadis Riwayat: Imam Bukhari)

Dari satu lagi hadis yang aku igt, sapa yang mudahkan jalan untuk sedara sesama Islam yang len, maka Allah akan mudahkan urusan dia. Jd bila ada orang mintak tlong kita, ambik peluang, TAPI hati kena ikhlas. Kalo hati tak ikhlas mmg tak guna sedit pon(ayat Utara). Jangan anggap pemintak sedekah ni “penggangu”, tp anggap depa ni “peluang” untuk kita beribadat di jalan Allah. Macam aku kata td, bkan semua pemintak sedekah ni ambik kesempatan, ada yang btoi2 perlukan sket simpati kita yang mampu ni untuk alas perut.

Aku pon dah mula ngantok, harap2 percubaan untuk tdoq kali ni berjaya. Haha.

-Shafshar-

Rujukan :

http://www.darussyifa.org/modules.php?name=News&file=article&sid=46

, , , , ,

  1. Leave a comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: