Lagenda Budak Setan

Assalamualaikum W.B.T

Tajuk dah panas. Haha. Macam mana aku nak start post ni ha? Xtau la ayat apa yang sesuai. Ok sapa2 yang kenai aku dari zaman sekolah, mesti tau perangai aku yang sbenaqnya dulu. Aku mmg seorang yang jahat, nakal, honaq, dan macam2 lagi ayat nak gmbaqkan betapa aku ni bkan la orang yang baik masa zaman2 sekolah aku. Aku ni kaki merepek, tp aku suka bersembang ngan geng2 kelas pndai skolah aku dulu. Snang cita, sebut nama Shaikh, orang akan igt aku sebagai budak jahat skolah. And aku rasa kebanyakkan cikgu time batch aku dulu kenai aku. Especially cikgu PK Hem dengan cikgu Disiplin. Haha, mintak maaf cikgu.

Tp la ni aku try nak ubah diri aku. Pengalaman hidup aku bnyak buat aku sdaq. So aku rasa mesti ada yang kata, “ala shaikh ni buat2 mcam baguih, padahal dulu jahat”. Sorang manusia pon slalunya akan kata, berubah dari yang baik jd lg baik. Apa lg sorang yang teruk cuba nak jd baik? Salah ka aku nak try untuk jd baik? Apa yang aku tau tentang agama, aku smpaikan kat kawan2 aku. Aku ngaku, aku banyak buat silap zaman dulu. Tp biasa la, bak kata orang, zaman remaja paling best. Kalo tua2 xkan nak buat stail remaja. Orang tgok pon rasa meluat.

Tgok balik dari zaman Rasulullah, Umar al-Khattab dulu mmg antara orang yang pling banyak lawan ajaran Rasulullah. Malah smpai snggup nak bunuh Rasulullah time zaman dia jahil. Khalid al-Walid, pon pnah tentang ajaran Rasulullah. Tp setelah depa ni sdaq, depa dah jd “singa” untuk Islam waktu tu. Jd panglima perang yang menegakkan agama. Semua ni atas hidayah Allah S.W.T.

Mentality kita orang Melayu, sekali jahat, selamanya jahat. Kalo orang yang keluaq dari penjara, akan ada macam satu cop kat dahi dia, yang tunjuk kata dia ni penjahat. Walaupun dia try nak berubah, tp orang sekeliling akan kata, “ala tu sat ja tu, nnt buat la balik prangai jahat dia tu”. Bila smpai kat telinga si bekas banduan ni, dia akan pnas hati, dan jd la benda2 yang tak diingini. Salah sapa? Salah banduan or salah orang2 sekeliling?

Jangan jdkan sejarah seseorang tu sebagai kayu ukur untuk dia. Kita ptutnya sokong untuk seseorang jd lg baik, bkan condemn dengan igtkan balik kisah2 silam dia. Bnda2 camni akan lemahkan orang tu untuk teruih jd baik. Silap2 dengan apa yang kita kata, dia bleh jd lagi jahat dari jahatnya dia dulu. Dia mungkin buat benda2 yang tak penah dia buat zaman dia jahat dulu. Sedangkan dari apa yang aku penah dengaq, taubat orang yang berdosa ADALAH LAGI BAIK dari ibadat seorang wali.

Orang yang berdosa ni akan dihantui oleh perkara2 buruk yang dia buat di masa lepas. So walaupun dia dah betoi2 bertaubat, dia tetap akan igt. Bila seseorang tu berdosa, adalah lg mudah untuk dia menangis igtkan dosa dia kat Allah S.W.T. dan ayaq mata yang jatuh sebab tkutnya dia kat Allah bleh buat dia masuk syurga. Masya Allah. Lagi baguih dari orang2 baik yang berangan2 dok syurga tingkat brapa, sedangkan dia tak tentu masuk syurga lg.

Aku teringat kisah 2 orang adik beradik. Sorang ni sngat baik, beribadat siang malam, tp yang seorang ni asyik buat jahat, minum arak dan macam2 lagi la jahat dia. Then satu hari, dua2 tersentak. Yang baik ni teringin nak buat jahat, yang jahat ni menyesal dan nak jd baik. Rumah depa ni bawah tanah, so nak naik or trun kena pakai tangga.Abang yang baik ni dari bawah, nak naik la p atas dengan niat nak buat jahat. Yang adik ni nak trun nak beribadat dengan abang dia.Dah sampai ajal, si adik ni tergelincir jatuh atas abang dia, lalu mati dua-duanya. Nnt di hari akhirat, dua-dua akan dibangkitkan dengan niat masing2. Yang untungnya adik yang spanjang hdup buat jahat, dibangkit dalam keadaan nak jd baik.

Tu adalah antara kisah pasai orang jahat nak jd baik, orang berdosa nak bertaubat. Jgan la kita just tgok latar blakang seseorang tu untuk menilai orang yang cuba nak jd baik. Maybe di hati dia, dia dah betoi2 nyesal dengan benda yang dia buat dulu.

“Don’t judge me from my past as I’m building my future”

-Shafshar

 

, , , , ,

  1. Nur Hidayah « Shafshar's

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: