Jihad!

Assalamualaikum W.B.T

“Hayya Hayya Ya Rijal, Hayya Bil Jihad, Hayya Hayya Ya Rijal Hayya Bil Kifah.

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar! Hayya Bil Jihad.”

Tu adalah antara lirik lagu kumpulan brothers yang seru umat Islam untuk berjihad. Nasyid yg btoi2 naikkan semangat orang Islam. Cara pembawakan depa mmg best, aku kdang2 dengaq lagu ni jd semangat. Jangan kata orang Melayu, orang luaq pon suka dengaq lagu ni. Bhasa arab ni bleh dikatakan bahasa universal gak, so ramai yang bleh paham lirik ni.Aku tak pham pon, aku tak blajaq bahasa arab, ruginya aku xtau bahasa syurga ni.

Bila orang sebut pasal jihad, slalunya orang Islam akan bersemngat and terburu2 nak p perang. Apa jihad ni pasal perang saja ka? Ok camni. Kita, orang zaman skarang  ni, xtau makna jihad, tp kita ubah makna jihad jd makna yang ada dalam otak kita. Kita slalu anggap jihad ni berjuang. Maksud jihad yang btoi, adalah mengumpulkan semua kekuatan sama ada dari dalam diri ataupon luaq diri. Kekuatan dari dalam diri ni contohnya macam akal, fizikal, roh dengan jiwa, kalo yang luaq diri ni plak, mcam duit, harta kekayaan dan banyak lg. Orang Perlih Kedah sebut kampui.

Tu maksud sebenaq jihad. Tp orang Islam skarang dah terlari dari landasan dan anggap jihad ni macam berjuang. Zaman Rasulullah dulu, ada seorang sahabat bertnya kat Rasulullah, maksud dia lebih kurang camni.

Sahabat : Wahai Rasulullah, apakah berjuang kerana marahkan satu puak tu dikatakan jihad  fisabilillah?

Rasulullah : Tidak, itu tak termasuk dalam jihad fisabilillah.

Sahabat : Apakah seorang yang berjuang kerana tunjuk berani itu jihad fisabilillah?

Rasulullah : Bukan.

Sahabat : Apakah berjuang fisabilillah itu berjihad kerana bangsa?

Rasulullah : Tidak.

Sahabat : Kalau begitu, ya Rasulullah, apa itu jihad fisabilillah?

“Berjihad fisabilillah itu ialah berjuang di jalan Allah untuk menegakkan kalimah Allah hingga menjadi tinggi. Jihad itu ialah untuk meninggikan kalimah Allah.” Mcam tu jawapan Rasulullah S.A.W tentang jihad.

Tp kita dah tercampoq plak dengan pahaman komunisme, bila sebut jihad, terbayang tentang perang, pedang, bunuh, bom. Dari ayat Rasulullah td, jihad ni adalah untuk meninggikan kalimah Allah di atas bumi, bkan untuk buat agama Islam dipandang hina. Orang2 yang kononnya berjihad dengan membunuh, memancung, ledak bom semua tu tak betoi2 menghayati syiar Allah.

Allah berfirman : Maksudnya: “Barang siapa membesarkan syiar-syiar Tuhan, itulah dari hati yang bertaqwa.” (Al Haj: 32)

Kalo macam kat Indonesia baru2 ni, yang kes pengebom berani mati semua tu, tu adalah cara yang salah. Depa bkan hanya bunuh orang bukan Islam yang bayaq jizyah, tp depa mungkin bunuh skali umat2 Islam yang tak berdosa. Sedangkan zaman Rasulullah dan 4 Khulafa’ Ar-Rasyidin dulu, orang kafir dibagi dua pilihan. Peluk Islam, atau bayaq jizyah. Ramai jugak antara orang kafir tu amek pilihan untuk bayaq jizyah. Ni menunjukkan xdak paksaan untuk peluk agama Islam. Sedangkan jihad ni maksud sebenaqnya adalah untuk menegakkan syiar Allah.

Islam membolehkan perang bila Islam ditindas ataupun tak diterima. Tp bila dah ckup kuat umat Islam tu sendiri. Macam Rasulullah, masa masih lemah, baginda tidak lawan. Sebaliknya baginda menyuruh Sahabat-Sahabat berpindah dari Mekah ke Habsyah dan baginda sendiri pernah pergi ke Thaif. Bkannya menyerang melulu. Bila dah kuat umat Islam waktu tu, barulah Rasulullah susun strategi perang.

Aku bkan nak condemn penyerang2 brani mati ni,(moga Allah merahmati depa) Tp ada caranya nak berjuang. Macam kita skrang, kita still tunggu Ahlul Bait Rasulullah iaitu Imam Mahdi yang dijanjikan Allah. So sementara nak tunggu Imam Mahdi ni smpai dan bawak panji hitam, pastu pimpin umat Islam, kita wajib berjihad dulu menegakkan syiar Islam. Tunjuk akhlak yang baik, sopan santun, beribadat, tabligh dan sebagainya so insyaAllah, bila non-Muslim tgok, depa akan tertarik dengan Islam, dan mudahkan depa untuk sebut kalimah suci “Lailahaillah, Muhammadurasulullah.”

Apa la bezanya penyerang2 brani mati tu dengan askar2 Jepun zaman dulu? Banzai, Kamikaze suma tu. Igt la, kita orang Islam, agama yang memudahkan pengikut. Banyak caranya nak berjihad. Aku teringat zaman Rasulullah, time perang Badar kalo tak silap. Rasulullah kena anak panah kat muka baginda, smpai tembus topi besi and kena geraham. So semangat sahabat2 baginda, depa ni meluru nak lindung Rasulullah dari kena serangan2 orang kafir. Tu baru lah jihad sejati.

“The Time Will Come For Us, Now We’re Having An Eclipse, But Light Will Shine Again”

Sekadar pandangan aku yang hina.

-Shafshar-

 

Rujukan :

http://halaqah.net/v10/index.php?topic=3578.0

http://groups.yahoo.com/group/assunnah-qatar/message/1071

 

 

, , ,

  1. Convention Center « Shafshar's

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: