Jom Kawin!

Assalamualaikum W.B.T.

WAH! Haha, tajuk yang menarik. Post ni aku tuju kat orang2 yang nak kawin, hampir kawin, patut kawin, macam dah kawin, tak kawin2, nak kawin lg. Tak kisah lah, jnji ada kena dengan kawin.Ok awat aku nak bkak crita pasai kawin plak? Sbb baru2 ni ada mmber aku tnya, bleh dak buat majlis sanding? Ni adalah pndangan aku sendiri, jngan marah aku kalo hampa tak stuju dengan aku ok?

Baru2 ni aku ada tgok pasai majlis persandingan antara Dato’ Sheikh Muszaphar dengan isteri dia. Gempak mmg gempak. Brapa banyak la duit habih tu? Tak ka membazir namanya tu?

Ok aku mmg tak suka dengan persandingan ni. Aku teruih terang cakap, aku mmg xmau bersanding kalo aku kawin. Sebab apa? Sebab sanding ni maksud dia aku dengan perempuan yang dah jadi isteri aku dok atas pelamin untuk ditonton oleh jemputan kenduri. Aku xmau jd suami yang dayus. Bayangkan, aku baru akad nikah dengan perempuan yang dah jadi isteri aku tu, then aku bg semua orang tgok dia. Kalo bg tgok biasa2 bleh dimaafkan lg. Ni siap pakai cantik2, dengan mekap tebai semua ckup.Aku sendiri yang baru kawin dengan perempuan yang dah jadi isteri aku tu pon tak dan nak buat apa2 lg, tp orang2 yang mai semata2 nak makan, dapat “hidangan” percuma. Tu tak masuk yang pervert lg, bleh imagine macam2. Astagfirullah.

Tu satu bab, lgpon, kalo buat sanding, isi rumah kenduri kurang seorang tenaga pekerja. Ya la, kalo dah nak bersanding, slalu aku tgok pengantin pompuan p buat facial la, berinai kaw2 la, jaga muka semua. So kalu dah berinai suma, susah dia nak p dapoq untuk tolong masak. Silap2 hampas inai tu masuk dalam kawah gulai, tak ka haru? Hahaha. Kalo xbuat snding, akan bertambah sorang tukang masak, dan sorang bentara. Bentara tu tau dak apa? Bentara tu macam orang yang hidang untuk kenduri. Kalo macam secara ala carte la. Kalo buffet mmg xdak la bentara ni. And aku xdak masalah untuk bertugas jd bentara untuk majlis kenduri.

Sebelum Islam smpai kat tanah Melayu kita ni, agama Hindu adalah agama utama. So banyak adat resam Melayu ni dipengaruhi oleh agama Hindu. Susah nak buang pengaruh ni kat bangsa Melayu. Selalu orang pkiaq, sanding tu sunat. Padahal tu adalah adat dari agama Hindu. Hanya adat peminangan yang bleh diterima dalam Islam. Sbb peminangan tak melanggaq apa2 hukum Islam, dan tak mengikut mana2 agama lain. Sedangkan Rasulullah sendiri ada bersabda,

“Barang siapa meniru suatu kaum, maka ia termasuk dari kaum tersebut.” (HR. At-Tirmidzi).

Memang aku xkan buat majlis sanding untuk aku punya perkahwinan nnt, sbb aku mmg xsuka. Aku xtau la apa pndangan manusia sekeliling, sebab sanding ni dah jd macam wajib untuk bangsa Melayu. Kalo la incase family perempuan nak buat jugak, aku akan mintak adakan skali api untuk buat pusingan dan ‘thali’. Nak tau apa tu thali? Rajin2 la tgok filem Hindustan. Buat apa nak tiru sket2, baik tiru full set skali. Haha. Tak lah aku gurau ja. Better xyah ikut langsung.

Ni hanya pendapat aku, terpulang kat hampa la nak ikut or tak, jngan marah kat aku ok?

-Shafshar-

Rujukan : http://ms.wikipedia.org/wiki/Perkahwinan

, , , , ,

  1. Persoalan Karma « Shafshar's

Leave a Reply

