Aku Manusia Pelik

Assalamualaikum W.B.T

CERITA 1

Aku sampai kat Teratak kedai makan belakang rumah aku. Aku duduk, tak sampai 2 minit,pekerja kedai makan mai amek order. Macam biasa, makanan faveret, nasik goreng kampong sama ayaq kopi O. Aku  Aku teruihkan aktiviti duduk, aku belek-belek handphone, mana tau kot2 ada awek sesat antaq msg. Haha. Tapi harapann.. Tak sampai 5 mnit, ayaq sampai. Hirup kopi dua tiga sedut, then aku tgok kiri kanan. Ada loving couple dok bersembang, gelak2 kecik. Depan aku satu family makan besaq. Ikan bakaq, tomyam, paprik, sayuq campur, macam2 lagi la.

10 minit lepas tu, smpailah nasik goreng kampong cukup dengan teloq mata, ready untuk dirembat oleh aku. Mcam biasa, aku p kat sink, basuh tangan secukup rasa, kumoq 2-3 kali, then balik p meja aku balik. Tenung makanan aku untuk 2-3 saat. Aku angkat camca dengan garpu, letak tepi. Dengan kalimah Bismillah, aku kuis nasik dengan tangan, aku angkat dengan 3 jari then aku suap ke mulut. Sedap gak tukang masak ni masak. Aku makan sesuap lagi. Tiba2 aku rasa seram sejuk, awat ada mata-mata manusia dok tengok aku?

CERITA 2

Family aku plan nak makan kat satu restoran western kat Perlih time aku balik cuti sem baru2 ni. Aku pon pakai la baju ala kadar, seluaq jeans BUM yang aku beli time ada sale. Sikat rambut sket, then masuk keta. Lambat btoi adik2 pompuan aku siap. Haha. Takpa, janji makan free ini malam. Dengan speed sederhana, 10 minit lpaih tu kami sampai kat kedai tu. Nama kedai terpaksa dirahsiakan sebab aku tak ingat. Haha. Macam biasa, lepas kami duduk tukang amek order pon menjalankan tugas dia dengan cekap skali. Aku order cappuccino panas, dengan cheesy chicken. Rest of family aku pon makan western, kecuali ayah aku. Dia kata dia xleh nak makan, sbb dia xdak gigi. Alasan! Haha, dia memang x brapa suka makanan western2 ni. Senang cita, memang xsuka. Ah, biaq la, jnji dia happy.

Dah smpai makanan aku, macam biasa aku cari sink paling dekat, basuh tngan ngan kumoq, aku p balik meja aku dengan hati yang sronok. Ya la makan free kan, western plak tu. Hahaha. Then sblum makan, baca apa yang patut, pastu makan la. Aku guna tngan, koyak ayam aku jadi cebih2 kecik, aku amek sket then aku suap ke mulut. Tiba2 adik laki aku yang form 1 tu mengeluaqkan ayat keramat : “Abang ni macam ADNAN SEMPIT la”.

Dari 2 cerita pengalaman aku ni, apa yang aku dapat concludekan dekat sini, ialah bila someone tu makan dengan tangan di restoran atau kedai makan, dia akan dianggap kampong, dan orang tgok dia pelik semacam. Kampongkah aku? Ya mmg aku orang kampong. Tp awat orang kampong macam aku dilabel ADNAN SEMPIT oleh adik aku yang confirm2 lagi kampong dari aku? The main point here is, mentality. Ya, bg sapa2 yang penah tgok cita Adnan Sempit kat pawagam ka kat tv, part paling rancak ialah time adnan sempit makan chicken chop di hotel, pastu geng2 prasan mat and minah saleh dok gelakkan dia. Benda tu menambah satu lagi mentality orang2 melayu. Sampai ada sorang pemimpin negara buat statement, kalau nak tgok sup dimakan pakai tangan, p tgok kat Kelantan. Nama pemimpin terpaksa dirahsiakan, aku buat2 lupa. haha

Hinakah aku makan dengan tangan? Ok biaq aku jelaskan dari segi saintifik, logik and dari satu segi lagi yang aku akan jelaskan nnt.

Dari segi saintifiknya, makan dengan tangan memudahkan lagi pencernaan makanan dalam badan, sebab enzim2 yang ada kat tangan ni 10kali ganda lagi banyak dari enzim yang ada kat dalam ayaq liuq. Apa tu enzim? Ala, enzim tu untuk cerna makanan la. Lagi cepat makanan dicerna, lagi cepat hadam makanan. Kurang sket percent untuk kena sembelit atau penyakit lain berkenaan perut.

Dari segi logik, tangan tu lagi bersih dari camca yang diguna. Ya la, tangan kita, kita la basuh sndiri. And kita dapat rasa tngan kita tu bersih or masih kotoq. Tp kalo camca? Lap2 sket dah nampak macam bersih. Tak caya try buat. Lagi satu, manusia yang normal ada sepasang tangan. So kalo makan dengan tngan, xdak camca pon bleh makan. Cuba kalo ada camca tp xdak tangan, agak2 bleh makan sndiri x?

Ok dari satu lagi sudut, sudut yang paling penting. Makan dengan tngan adalah salah satu sunnah Rasulullah yang paling-paling-paling senang untuk kita ikut. Ada cara-caranya untuk mkan cara sunnah. Untuk kepastian, carilah info di search engine berdekatan. Yang penting buat dengan hati yang ikhlas and bkan untuk riak, InsyaAllah pahala mudah dari cara yang mudah.

Makanlah cara mana yang anda suka, tp jngan pelik kalo cara someone tu lain dari cara anda makan.

Haha, oklah, aku nak makan sat. Alamak, mamak ni lupa bawak camca aku plak dah. Mcam mana nak makan? Haha. (“,)

-Shafshar-

, , , , , ,

  1. Leave a comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: