Apa Pesyen?

Assalamualaikum W.B.T

Dah brapa hari aku x dpat menulih. 3 hari lpas, aku balik ke Perlih dalam keadaan yg amat kalut sbab family aku excident. Alhamdulillah, tak brapa terok. Excident time hujan, kena 5 bijik kereta. Kereta family aku adalah kereta yang last skali, maksudnya impact tu tak teruk sangat. Alhamdulillah ya Allah. And family aku okay, xdak apa2 luka pon, just sakit badan sbab inersia(kasi masuk Fizik sket) yang jd masa langgaq tu.

So xpa la, dah lama aku tak mengerahkan otak aku untuk pikiaq ayat2 dalam post. Tajuk dah ada sket, ada yang aku recover balik, and ada yang baru. Tp biasa la, tajuk ada tapi kalo isi xdak pon x guna gak. So aku kena merantau p alam maya untuk cari idea aku. Bertemankan stesen radio LiteFM, aku pon mulakan pengembaraan aku. Destination 1st aku, aku masuk facebook dulu.

Dah puas aku menjelajah, last skali aku masuk page sorang budak yang baru aku add kat facebook. Aku pon tgok la wall dia skali imbas. Wah! Ada satu ayat tu buat aku berminat untuk baca wall post tu sampai habih. Sebahagian ayat dalam tu, bunyinya camni.

“Jangan Berbangga dengan Calvin Klien & Armani Exchange anda kerana pakaian terakhir anda adalah KAIN KAFAN dan perfume anda adalah KAPUR BARUS.” Jangan berbangga dengan BMW & CaldinaGTfour anda kerana kenderaan terakhir anda adalah KERANDA yang akan diusung.” Jangan Berbangga dengan Banglo dan …Condo anda kerana tempat istirehat anda… yang terakhir adalah KUBUR.” Jangan berbangga dengan kehenseman atau Kecantikan anda kerana akhirnya hanya menjadi santapan si CACING dan SERANGGA.”

Pergh! Ayat dia menusuk kalbu. Ada betoinya kat ayat yang ditulis tu. Aku pon sambung la ayat yang penghabisan. Bila aku baca ayat2 last ‘dakwah’ tu, aku terkejut. Dalam otak aku hanya ada satu soalan saja, yang jadi aku punya tajuk untuk post ni. Apa Pesyen(bahasa utara yang diambik dari ayat fashion-bermaksud gaya, style, cara, jenis). Ayat penuh dia mcam ni ya kawan2.

Jangan Berbangga dengan Calvin Klien & Armani Exchange anda kerana pakaian terakhir anda adalah KAIN KAFAN dan perfume anda adalah KAPUR BARUS.” Jangan berbangga dengan BMW & CaldinaGTfour anda kerana kenderaan terakhir anda adalah KERANDA yang akan diusung.” Jangan Berbangga dengan Banglo dan …Condo anda kerana tempat istirehat anda… yang terakhir adalah KUBUR.” Jangan berbangga dengan kehenseman atau Kecantikan anda kerana akhirnya hanya menjadi santapan si CACING dan SERANGGA.” Saya bersumpah demi ALLAH S.W.T, demi ISLAM dan demi ajaran AGAMA, saya akan menyebarkan mesej ini ke 15 teman-teman saya.Apabila saya melanggar sumpah saya ini, Maka MUSIBAH akan selalu menimpa saya.Saya akan selalu GAGAL dlm usaha dan segala CITA takkan pernah terwujud.” Anda sudah bernazar

 

Aku rasa mcam nak hantok pala aku kat dinding. Aku xmau tau sapa yang forward surat berantai ni, tp aku btoi2 nak kenai orang yang mula2 skali tulis benda ni. MasyaAllah. Dakwah jenis apa ni? Ni dah maksud dakwah jenis paksaan. Stakat mana yang aku tau, xdak paksaan dalam dalam berdakwah. Kalo mampu buat, kalo tak mampu, buat kemudian pon xpa, tp dalam masa yang sama, berdoa banyak2 pada Allah S.W.T mintak dikuatkan hati untuk berdakwah.

 

Tapi hampa semua bleh tngok sndiri dalam ayat ‘dakwah’ diatas, kalo kita tak buat, kita akan ditimpa musibah, kegagalan, cita xterwujud. Aduh. Aku xtau la brapa ramai yang dah percaya dengan dakwah tu. Aku nak sangat jumpa orang yg tulis benda ni. Aku nak sangat tampaq muka dia. Bg aku, dia dah memburukkan nama Islam. Islam agama yg mudah, tak memaksa. Tp orang cam dia yang buat orang lain pandang buruk kat Islam.

 

Niat dia tu elok. Aku x kata niat tu salah, tp cara tu. Bagi aku, apa bezanya seorang yg dok derma kat anak yatim, tp guna harta yang dia curi? Dakwah mesti kena caranya. Contoh aku kata seorang tu tak bersedia, katakanlah msg yg diforward tu smpai kat seorang pelacur. Contoh ja. So bila dia dah baca, dia pon rasa tkut dengan ayat tu. Dia pon forward la kat 15 orang mmber dia yang lain. Bila mmber dia baca, aku agak mmber dia mesti kata camni. ‘ceh, tak padan dengan pelacur, ada hati nak berdakwah’. La ni kira mcam mana? Tu just contoh la, bkan cerita btoi.

 

Ok kita tgok ayat al-Quran ni,

Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan HIKMAH BIJAKSANA dan NASIHAT PENGAJARAN BAIK, dan BERBAHASLAH dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.

Surah an-Nahl : 125

Kita tngok ayat HIKMAH BIJAKSANA tu pon kita dah bleh pikiaq sendiri, adakah pendekatan dakwah yang orang guna dalam ‘surat berantai’ tu berhikmah ataupon menunjukkan kebijaksaan dia? And then manusia yang terpengaruh pon ikut la sbijik2 sbab takutnya dia dengan nazar yang scara x sengaja dia ucapkan.

Tp pnah tau dak syarat nazar n sumpah? Benda la ni ada 2, ucapan dengan hati. Dua-dua mesti serentak. Mulut nazar akan makan nasik, hati pon nazar camtu, baru btoi. Kalo satu nak makan nasik, satu g nak makan bihun goreng, xbleh. Nazar or sumpah tu tak jd. Sama gak dengan kes ni. Kalo orang yang baca ayat tu, dalam masa yang sama hati dia pon ikut bersetuju, maka dia kena buat. Aku heran la, manusia mulia mana la yang mula2 tulis benda tu. Tu dah x jd dakwah, jadi macam nak pekena orang lain.

Aku teringat balik masa aku kecik2, form 1 kot time tu. Aku dapat surat berantai yang lebih kurang camni gak. Dalam surat tu suroh buat 20 copy, bahagi2 kat orang lain plak. Kalo buat dpat keuntungan ataupun rezeki, kalo tak buat dapat bala, kematian, kejatuhan dan mcam2 lagi. So aku tanya ayah aku, ayah aku kata camni, “tak payah dok caya benda2 mengarut camni.” Aku pon pelik, benda nmpak mcam mulia, tp ayah aku kata ngarut. Ayah aku sambung, dia kata kalo kita buat smata2 takutkan amaran kat surat tu, bermakna kita caya, bila kita tak buat benda tu, surat tu yang bagi bala kat kita. Kalo kita buat, kita caya surat tu yang bagi kita nikmat n keuntungan. Bleh syirik, sbab semua tu Allah yang bg. Allah yg berkuasa atas semua.

Tu la penjelasan ayah aku yang sangat panjang lebaq, yang buatkan aku ingat smpai la ni. Bila dah besaq ni, aku jmpa surat-surat berantai yang ada amaran camtu, aku buat xtau ja. Aku memang nak berdakwah, tp bukan camtu caranya. Bukan dengan cara bagi orang lain tkut. Nak buat apa kan? Aku memang tak stuju dengan cara berdakwah camtu. Aku bangkang!

-Shafshar-

Rujukan – http://www.topix.com/forum/world/brunei/TI8EBL7CFJGQQHEQ9

p/s : Berdakwah la dengan cara yang berhikmah dan bijaksana.

 

, ,

  1. #1 by irsyad on November 29, 2010 - 7:00 pm

    islamophobia ni jadi disebabkan orang islam itu sendiri……amirite?

    islam itu mudah…kita yang susahkan….boleh buat post pasal tajuk ni dak?

    • #2 by Shafshar on November 29, 2010 - 7:12 pm

      yeah, ure rite ma fren.

      Islamophobia? menarik. akan diusahakan. InsyaAllah.

  2. #3 by irsyad on November 29, 2010 - 7:22 pm

    yang aku suh kupas 2 yang kat bawah 2….alang2 ang taram 2 2 skali

    • #4 by Shafshar on November 29, 2010 - 7:28 pm

      Owww. salah pham sket. xpa, 2-2 topik tu aku rasa mcam bleh disatukan ja. nnt aku try. just 4 u my man. haha

  3. #5 by irsyad on November 29, 2010 - 8:03 pm

    ok..thanks! keep up

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: